بسم الله الرحمن الرحيم


Monday, April 6, 2009

Melawat ke Sekolah Antarbangsa Libya di KL

Hamba berasa bertuah kerana berpeluang melawat ke sekolah yang kesemua pelajarnya petah bertutur dalam Bahasa Arab. Ini tidak menghairankan kerana mereka adalah berbangsa daripada keturunan itu. Kami seramai 46orang dibahagi kpd 3sekolah iaitu sekolah Iraq, Arab Saudi dan LIbya.

Setibanya kami disekolah tersebut, kami dijamu dgn makanan mereka yang dinamakan dengan basbusah. Mcm kek tp lain sket, lembap2, rasanya manis sangat sbb diletak madu(العسل) di dalam ramuannya. Memang sedap... yummm...

Sekolah yang hamba lawat bersama sahabat2 fakulti menggunakan bahasa 'ammi bukannya fushah seperti yang kami belajar di sekolah dan universiti. Ianya berlainan sedikit dengan apa yg kami belajar. Tetapi ia tidak menjadi penghalang bagi kami untuk memahami bahasa dan budaya mereka di kelas@sekolah.

Ketika di dalam kelas

Pelajar2 sekolah Libya ini terdiri daripada pelajar Tadika hingga peringkat tinggi. Kalau mcm kita,dr tadika hingga menengah atas lah. tapi sistem pendidikan mereka berlainan sedikit. Orang2 arab ni memang aktif ketika di dalam kelas. Seronok sangat melihat cara mereka belajar.

Walaupun masih kecil, mereka begitu peramah dengan kami semua. Mana2 perkataan yang kami tidak faham, kanak-kanak ini tidak lokek untuk memberitahu maksud setiap perkataan yang dituturkan lebih2 lagi apabila mereka mengeluarkan bahasa 'ammi mereka.

Hamba bersama cikgu&Murid2 Sekolah Libya

Harapan hamba supaya dapat pergi lagi sekali ke sekolah ini. terima kasih tidak terhingga kepada Dr.Ayad. Kami tau Dr sayangkn kami dan kami pun sayangkan Dr!!!

>>Kalau dapat hantar anak kat sini pn best gak. Hehe...