بسم الله الرحمن الرحيم


Thursday, February 12, 2009

KENAPA YA??

ADAKAH MASJID KAMPUS USIM DIGAMBARKAN SEPERTI INI? :) -gambar hiasan-

Universiti Sains Islam Malaysia ataupun USIM cukup dikenali lebih-lebih lagi kerana ada title 'Islam' pada namanya. Cukup gah dengan berdirinya Bangunan Canselori di pintu hadapan universiti dan kilauan sinarnya bercahaya tatkala matahari bersembunyi (ayat balaghah tu, nak bagitahu sebenarnya waktu malam.he3x). Rekabentuknya pula seakan-akan Bangunan Pentadbiran Kerajaan Malaysia di Putrajaya. Mungkin rekaannya diilhamkan berpandukan binaan terbabit. Bukan itu sahaja, keistimewaan Mahasiswa2 USIM pula mereka mempunyai latar belakang pendidikan agama yang tinggi dan 99% pelajarnya adalah Muslim. (Aku turut bangga dengan USIM).

Namun apa yang begitu pelik bagi saya adalah, tiada masjid dibina di dalam kampus tempat kami
menuntut ini! Seperti yang kita maklum, masjid adalah pusat ilmu dan tamadun Islam itu berkembang dan pembinaannya juga bukan sebagai tempat beribadat semata-mata. Dan perlu diingat bahawa membina masjid adalah perkara pertama yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW dan para sahabat sewaktu berhijrah.

Bagaimana kita ingin menghasilkan mahasiswa yang mampu untuk memberi tazkirah dan menyampaikan ceramah agama di hadapan para jamaah, jika kami tiada ruang untuk berlatih ketika zaman menuntut ini. Kami tidak punya banyak peluang selain dari kuliah atau tutorial, paling ok pun surau kolej kediaman lah.
Adapun begitu, adakah masyarakat dapat menerima seorang ustaz yang ketika zaman belajarnya dulu jarang ke masjid. Kalau yang ada kenderaan untuk keluar masuk, senanglah. Bagaimana kalau tiada, dengan kedudukan kolej kediaman yang jauh dari masjid dan surau pula hanya mampu menyediakan kapasiti yang terhad untuk berkumpul. Pasti akan ada suara2 yang akan mempertikaikan perkara ini.
Masjid merupakan medan dakwah, menyampaikan pendapat, berbincang masalah dan beribadah. Semuanya di masjid. Spertimana seorang musafir, perkara pertama yang akan dicari sewaktu bermusafir adalah masjid. Betul tak?

Saya juga ada berbincang dengan rakan-rakan tentang hal ini dan rata-ratanya turut menyatakan pendapat yang sama. Harapan kami agar masjid dapat dibina di USIM sepertimana di UM,UKM,UIA,UPM dan semua sekali.Apa2 pun saya tidak dapat untuk menolak perkara ini. Mungkin pihak universiti mempunyai alasan yang kukuh kenapa masih tidak membina masjid sehingga kini.
Tapi saya tetap berasa pelik sebab USIM tak ada masjid.........


*untuk seterusnya saya akan meletakkan pendapat2 ramai tentang perkara berbangkit ini. insyaAllah..

No comments: